Een boek schrijven is leuk. Je boek verkopen is minstens zo leuk. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Doe als de makelaar!

Pluspunten eerst

Iedereen die wel eens huizen bekijkt op makelaarssites, zal het opgevallen zijn: de foto’s die je het eerst te zien krijgt, tonen meteen de mooiste kanten van het huis.

Met schitterende plaatjes krijgt de kijker een goed gevoel bij de woning, en dat is ook de bedoeling. Dat hem pas na 30 of meer foto’s een blik wordt gegund op de ‘vrijstaande houten garage’ neemt hij voor lief. Het gaat om de pluspunten van het object die hem in verleiding brengen!

De Top-3

Deze aanpak werkt ook bij je boek. Zet direct bij het begin in op de pluspunten. Dit zijn deze drie, in volgorde van belangrijkheid:

1. een prikkelende omslag (beeld, titel en typografie),
2. een veelbelovende flaptekst (met eventueel een aanbeveling van ‘iemand uit het vak’ met status),
3. een fascinerende beginzin (gevolgd door een fascinerende tweede, derde en vierde zin – met andere woorden: een intrigerende eerste alinea).

Niemand neemt het je kwalijk

Dat ook boeken zo hun ‘vrijstaande houten garages’ hebben – niemand neemt het je kwalijk. Geen boek is perfect. Sterker: de meeste boeken zijn imperfect. Twee voorbeelden.

In De heks van Limbricht van Susan Smit wemelt het van anachronismen. Het verhaal speelt zich af halverwege 1600. Je kunt je niet voorstellen dat een eenvoudige volksvrouw – Entgen Luijten, het hoofdpersonage – in die tijd woorden gebruikte als respect, reputatie, volumineus, incident, trance, registreren, pact, monotonie, en ga zo maar door.

Maar wat geeft het? De huidige lezer(es) heeft er niet het minste last van.

Het kan trouwens ook meteen bij het begin van een verhaal al misgaan. De vier eerste zinnen van De zeven zussen 7 – de zevende zus van Lucinda Riley beginnen met steeds hetzelfde woordje: Ik.

Ik weet …
Ik stond …
Ik stond …
Ik wilde …

Maar wie valt dat op? Imperfectie ziet iemand pas als hij met een scherp oog kijkt. En dat is lastig met een troebele blik, opgewekt door begeerte vanwege een mooie omslag, een meeslepende flaptekst én een klinkende naam met status.

Het boek is dan al verkocht – net als dat huis met de vrijstaande houten garage. Wil jij als schrijver echter bovengenoemde en andere valkuilen vermijden, kijk dan hier.